• درباره ما
  • سفارش تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما
رئال بات: مجله تجارت بورس، بانک و بیمه
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اقتصاد
      • مسکن
      • خودرو
      • سوخت و انرژی
      • طلا و ارز
      • بازار کالا
      • کشاورزی
      • صنعت
      • معدن
      • تجارت
      • رمز ارز
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • تبلیغات
  • ورود کاربر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اقتصاد
      • مسکن
      • خودرو
      • سوخت و انرژی
      • طلا و ارز
      • بازار کالا
      • کشاورزی
      • صنعت
      • معدن
      • تجارت
      • رمز ارز
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • تبلیغات
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
رئال بات: مجله تجارت بورس، بانک و بیمه
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه اخبار

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

مدیر سایت توسط مدیر سایت
جولای 11, 2025
0 0
مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

سال هاست از قیمت گذاری دستوری می گوییم ،واقعیت این است که قیمت‌گذاری دستوری یک آفت جدی برای بازار خودرو است که حدود ۱۳ تا ۱۴ سال است که این وضعیت ادامه دارد.

در تمام این سال‌ها، همواره شاهد فاصله‌ی فاحش میان قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد خودرو بوده‌ایم؛ چه در خودروهای داخلی و چه در محصولات مونتاژی. این فاصله، نه‌تنها طبیعی نیست، بلکه یکی از نتایج مستقیم سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری است. (تأکید می‌کنم این توضیح به هیچ‌وجه توجیهی برای عملکرد ضعیف خودروسازان نیست، بلکه صرفاً واکاوی دلایل بروز این وضعیت است).

قیمت بازار، در واقع بازتاب واقعی تورم و شرایط اقتصادی کشور است؛ قیمتی که از دل داد و ستد میان خریدار و فروشنده در بازار آزاد شکل می‌گیرد. در حالی که هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است ( از تأمین مواد اولیه گرفته تا هزینه‌های لجستیکی و حتی هزینه‌های ناشی از دور زدن تحریم‌ها ) اماهنوز قیمت‌ها به صورت دستوری و غیرواقعی تعیین می‌شوند. در نتیجه خودروسازها برای ادامه‌ی حیات مجبور به درخواست افزایش قیمت می‌شوند؛ مسیری که هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شود.

روند هم به این صورت است که خودروساز درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت ارائه می‌دهد، شورای رقابت آن را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ارجاع می‌دهد و در نهایت وزارت صمت تصمیم نهایی را می‌گیرد. اما این چرخه کاملاً غلط و ناکارآمد است. نمی‌توان با این مدل ناقص، بازار را تنظیم کرد. تکرار این فرآیند فقط باعث افزایش فشار بر مصرف‌کننده می‌شود، بدون آن‌که مشکلی حل شود.

تا زمانی که قیمت خودرو به‌طور کامل آزاد نشود، این دور باطل ادامه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که آزادسازی قیمت در کوتاه‌مدت ممکن است تبعات تورمی به‌همراه داشته باشد، اما در بلندمدت موجب شفافیت در بازار و کاهش سوداگری می‌شود. آزادسازی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد به حدود ۳ تا ۵ درصد برسد. در چنین شرایطی، مصرف‌کننده دیگر تمایلی به خرید حواله، شرکت در قرعه‌کشی یا خرید از بازار سیاه نخواهد داشت و همین امر، بخش بزرگی از سوداگری را حذف می‌کند.

اما آزادسازی قیمت به‌تنهایی کافی نیست. باید همزمان سازوکار فروش خودرو هم اصلاح شود. یعنی فروش مستقیم خودرو( چه داخلی، چه وارداتی و چه چینی )باید مجدداً به خود شرکت‌های خودروساز واگذار شود، نه اینکه از طریق سامانه‌های لاتاری‌محور و غیرشفاف انجام گیرد. تجربه‌ی فروش از طریق سامانه‌های ثبت‌نام، قرعه‌کشی، فروش حواله و موارد مشابه نه‌تنها ناکارآمد بوده، بلکه بستری برای انواع رانت و فساد فراهم کرده است.

در دوره‌های اخیر، شاهد مطرح شدن فروش خودرو در بورس کالا نیز بودیم، که آن هم به‌نوعی یک سیاست نادرست بود. بورس فضایی برای عرضه‌ی کالاهای خرد در مقیاس کلان است، نه برای فروش خودرو به‌صورت محدود و مقطعی. فروش خودرو در بورس نه‌تنها به کشف قیمت واقعی کمک نکرد، بلکه خود تبدیل به عاملی برای نوسانات بیشتر در بازار شد.

ما نباید تصور کنیم که می‌توانیم با مدل‌هایی که هیچ جای دنیا تجربه نکرده، بازار خودرو را مدیریت کنیم. این رویکردهای شتاب‌زده، نه بر مبنای علم اقتصاد هستند و نه تجربه‌ی موفقی در دنیا دارند.

در نهایت، به نظر می‌رسد دو اقدام ضروری برای اصلاح این وضعیت عبارتند از:

۱. آزادسازی تدریجی و بلندمدت قیمت خودرو با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و حمایت از مصرف‌کننده

۲. بازگشت فروش خودرو به سازوکار شفاف، مستقیم و تحت نظارت خود شرکت‌های خودروساز

اگر این دو اقدام به‌صورت هماهنگ انجام نشود، چرخه‌ی معیوب فعلی ادامه خواهد داشت و مصرف‌کننده همچنان متضرر اصلی این وضعیت باقی می‌ماند.

کارشناس خودرو

21212

منبع خبر

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران
رئال کال : مجله اقتصاد , بورس و سرماه گذاری

برچسب: اقتصاد ایرانبازار خودروتورمتولیدخودروخودروسازانسازمان بورس و اوراق بهادارقیمت روز خودرووزارت صنعت معدن و تجارت
مدیر سایت

مدیر سایت

رئال بات یک پلتفرم کاملاً‌ خصوصی بوده و تبلیغات را حق قانونی خود می‌داند. از این جهت، تمام مخاطبان و کاربران این وب‌سایت که از محتواها و آگهی‌های آن استفاده می‌کنند، بر اساس شرایط و ضوابط (قوانین) این وب‌سایت مشاهده آگهی‌ها و تبلیغات را پذیرفته‌اند. مسئولیت محتوای ارائه شده در تبلیغات، آگهی‌ها و رپورتاژها تماماً برعهده شخص آگهی ‌دهنده است.

مطالبمرتبط

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید منصوب شد
اخبار

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید منصوب شد

اکتبر 5, 2025
ستاد ملی برای اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی تشکیل می شود
اخبار

ستاد ملی برای اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی تشکیل می شود

اکتبر 5, 2025
کنترل نرخ ارز یا آزادسازی آن؟
اخبار

کنترل نرخ ارز یا آزادسازی آن؟

اکتبر 5, 2025
چرا تالار دوم بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران راه اندازی شد؟
اخبار

صف تامین ارز کوتاه می شود/ کالاهای مشمول تالار دوم مشخص شد

اکتبر 5, 2025
پست بعدی
بانک مرکزی: وام‌های شبکه‌های اجتماعی جعلی است

شبکه بانکی چقدر مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر است؟/ فرزانی: جنگ کوتاه‌تر از آن بود که اولویت‌های ارزی تغییر کنند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توصیه شده.

قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۴/ قیمت دلار دوباره صعودی شد

قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۴/ قیمت دلار دوباره صعودی شد

جولای 11, 2025
ببینید| یک نکته کمتر گفته شده درباره ناباروری که به مردان مربوط است

ببینید| یک نکته کمتر گفته شده درباره ناباروری که به مردان مربوط است

ژوئن 12, 2025

ترند 24 ساعت گذشته.

محتوایی موجود نیست
رئال بات: مجله تجارت بورس، بانک و بیمه

طراحی و تولید رئال بات: مجله تجارت بورس، بانک و بیمه
تمامی حقوق برای تیم رئال بات: مجله تجارت بورس، بانک و بیمه محفوظ است.

ما را دنبال کنید

دسته‌ها

  • اخبار
  • اقتصاد
  • بازار کالا
  • بانک و بیمه
  • بورس
  • تبلیغات
  • خودرو
  • دسته‌بندی نشده
  • سوخت و انرژی
  • طلا و ارز
  • کشاورزی
  • مسکن

برچسب‌ها

اربعین حسینی ارز افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت‌ها ایالات متحده آمریکا بازار تهران بازار جهانی طلا بازار خودرو بازار طلا و ارز بازار مسکن تهران بازار کار بازنشستگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی برنج بورس تهران حقوق و دستمزد خودرو خودروسازان خودروی ارزان قیمت خودروی شاهین دلار سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان هواپیمایی کشوری سکه بهار آزادی سکه و طلا صادرات نفت صندوق بازنشستگی فرا‌‌‌‌‌بورس ایران قانون منع به کارگیری بازنشستگان قیمت دلار قیمت روز خودرو قیمت روز دلار قیمت مسکن قیمت نفت مسکن مسکن مهر نفت هدفمندسازی یارانه ​‌ها واردات خودرو وام و تسهیلات مسکن وزارت نیرو پراید پژو کم آبی - خشکسالی یورو

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید منصوب شد

ستاد ملی برای اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی تشکیل می شود

کنترل نرخ ارز یا آزادسازی آن؟

بررسی رابطه مصرف لبنیات با پوکی استخوان در سالمندان

صف تامین ارز کوتاه می شود/ کالاهای مشمول تالار دوم مشخص شد

  • درباره ما
  • سفارش تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما

طراحی و تولید رئال بات: مجله تجارت بورس، بانک و بیمه تمامی حقوق برای تیم رئال بات محفوظ است.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اقتصاد
      • مسکن
      • خودرو
      • سوخت و انرژی
      • طلا و ارز
      • بازار کالا
      • کشاورزی
      • صنعت
      • معدن
      • تجارت
      • رمز ارز
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • تبلیغات

طراحی و تولید رئال بات: مجله تجارت بورس، بانک و بیمه تمامی حقوق برای تیم رئال بات محفوظ است.